Sitruunapasha - cytrynowa pascha




Pascha (fin. pasha) w fińskiej tradycji wielkanocnej pojawiła się dzięki silnym wpływom kultury rosyjskiej oraz zwyczajom prawosławnych. Tradycja przygotowywania paschy dotyczy głównie terenów północno-zachodniej Rosji, dlatego do Finlandii przywędrowała przez jej wschodnie tereny. Pascha jest obecnie zaliczana do tradycyjnych i bardzo lubianych deserów wielkanocnych w całej Finlandii.  Przed świętami można kupić również gotowe paschy w sklepie, ale nie polecam.
Pascha przygotowywana jest z twarogu, masła, śmietany, żółtek z dodatkiem wanilii, migdałów, bakalii oraz cytrusów.
Nigdy wcześniej nie robiłam paschy, to było moja pierwsza próba, więc miałam trochę obaw, ale udało się! Znalazłam kilka przepisów, postanowiłam przetestować ten, w którym jajka się podgrzewa, ponieważ mam chyba fobię na punkcie surowych jaj ;-)
Pacha pojawia się też na polskich stołach i według mnie jest ona świetną alternatywą dla sernika. Przez jakiś czas szczerze nienawidziłam serników... głównie dlatego, że 'musiałam' je piec właściwie na każde święta.





Składniki - na małą paschę

200g zmielonego twarożku
100 ml śmietanki kremówki
1 jajko
75g masła
100 ml cukru
100 ml zmielonych migdałów
1 łyżeczka soku z cytryny
2 łyżeczki skórki z cytryny

Przygotowanie
Potrzebujemy gazę, lub pieluchę tetrową, jeżeli chcemy zrobić paschę w tradycyjnym stożkowatym kształcie, a nie mamy specjalnej drewnianej formy, wówczas możemy zrobić tak, jak się to robi w Finlandii, czyli można użyć filtr do kawy na kubek czy dzbanek.

Miękkie masło zmiksować z cukrem na gładką masę, następnie dodać jajko i dokładnie wymieszać. Do wymieszanej masy dodać twarożek i śmietankę, dokładnie wymieszać po czym przelać do garnka. Postawić na małym ogniu, podgrzewać powoli często mieszając, kiedy masa zacznie parować zdjąć z ognia i studzić w zimnej wodzie przez około 20 minut.
Po tym czasie dodać migdały, skórkę i sok z cytryny, dokładnie wymieszać. Gotową masę wlać do naczynia wyłożonego gazą. Odstawić do lodówki na, co najmniej, 12 godzin.



























Komentarze

Popularne posty